niedziela, 15 czerwca 2014

Torcik daktylowo orzechowy bez cukru

Uwielbiam daktyle, a że teraz kupiłam kilogram za jedyne 11zł stwierdziłam, iż będę działać i porobię różne różności z nimi :)
Zaczęłam od ciasta które nazwałam torcikiem.
Bardzo ciekawe, smakuje i pachnie wręcz królewsko.
Można jeść bez niczego lub z dodatkiem bitej śmietany, polecam "nisko tłuszczową bitą śmietanę bez cukru" albo można posypać tylko *cukrem pudrem.
Również jest ono smaczne na ciepło z lodami bananowymi bez cukru o dowolnym smaku. Przepis na lody z orzechami włoskimi znajdziesz tu.
Ja do przepisu na torcik dodałam tylko miód ponieważ tak jak już nie raz wam pisałam miód ma korzystniejsze właściwości niż cukier. Ale jak nie lubicie miodu, lub wolicie tradycyjny słodki smak użyjcie cukru, w przepisie podaje obie wersje.
Gorąco polecam przepis!



175C góra dół/ pieczenie 35-40min 
Składniki:
  • 1/4 szkl wrzątku
  • 200g daktyli drobno poszatkowanych
  • 200g orzechów włoskich *prażone i ostudzone
  • 75g chlebka maca lub płatków owsianych zmielonych na mąkę
  • 1/3szkl plus 3 łyżeczki miodu lub 3/4szkl cukru
  • 1/2 łyżeczki kardamonu
  • 1/4 łyżeczki cynamonu (opcjonalnie)
  • 1/4 łyżeczka soli (plus szczypta do bezy)
  • 1 łyżka startej skórki z cytryny
  • 1/4 łyżeczki sody
  • 4 jaja M

* Aby uzyskać cukier puder bez cukru można użyć 2 (2 gramowe) paczki 100% stevii i 1 szkl mąki ziemniaczanej zblędowne razem. Lub 4 paczki stevii, 1 szkl mąki ziemniaczanej i 1 szkl mleka w proszku. Nie próbowałam tego a informacje znalazłam na kilku blogach zagranicznych.
więcej info. znajdziesz tu
* Na suchej patelni na średnim ogniu prażyć ciągle mieszając prze mniej więcej 2-4min



Wykonanie:
  1. Rozgrzać piekarnik do 175C grzanie góra dół.
  2. Natłuścić i obsypać mąka z macy tortownicę o średnicy 22cm lub trochę mniejszą.
  3. Zalać daktyle wodą i odstawić na 15min.
  4. W międzyczasie wrzucić orzechy włoskie do blendera i zmielić drobno. (Jak się używa cukru dodać 1/4szkl w trakcie blendowania).
  5. Dodać mąkę, przyprawy, sodę oraz skórkę z cytryny i blendować do połączenia.
  6. Dodać daktyle oraz jak się używa miodu dodać 1/3 szkl teraz  i blendować do połączania składników.
  7. Ubić białka z szczyptą soli. Jak zaczną się robić lśniące i będą już trzymać formę dodać albo 1/2 szkl cukru stopniowo lub 3 łyżeczki miodu cienkim strumieniem. Następnie ubić piane na sztywno.
  8. W oddzielnej misce chwile ubić żółtka, dodać masę daktylową i dobrze wymieszać mikserem.
  9. Stopniowo łączyć masę żółtek z białkami, mieszając za każdym razem delikatnie do ich połączenia.
  10. Całość wlać do tortownicy, wygładzić z wierzchu i piec przez 35-40min do uzyskania lekko brązowego koloru oraz aby wykałaczka wbita w środek wyszła czysta.
  11. Wyjąc z piekarnika i studzić przez 30min w tortownicy a następnie wyłożyć na kratkę i wystudzić całkowicie.
Przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku w temp. pokojowej.

Smacznego!!!


Podoba ci się przepis?
A może już go wypróbowałaś/eś?
Daj mi znać co o nim sądzisz!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz